Tuesday, July 9, 2013

Easy Peasy DIY skirt for baby

In previous entry, aku dok cakap, aku tengah semangat nak menjahit kan? kan? kan? 

Ha, semangat la sangat, sampai tiap-tiap hari dok fikir, barang nak menjahit tak cukup lagi nih (padahal dalam amsa yang sama, mak dok tolong bagi barang menjahit bits by bits). So bila dah lengkap apparatus nak menjahit, aku pun TRY la menjahit.. 

so, what was my first DIY? sudah tentulah bukan aku mangsanya.. hihi.. made an easy peasy skirt, follow tutorial dari blog yang aku mention dalam previous entry. Got a sleeveless shirt yang confirm tak berpakai, so i sacrifice it to arfa's skirt.

Mari kita tengok hasilnya.....



TARRRAAAA!

gila bangga ok, padahal getah pun ntah getah mana aku rembat.. sah-sah bukan getah skirt sebab lain macam je dia punya rupa. lantak lerr, janji dia elastic sudahhh. :) punya la excited nak menjahit, skali tersilap potong, padahal dah tulis siap-siap berapa panjang nak potong termasuk seam. sekali masa gunting aku lupa nak masukkan seam punya measurement. jadikla super mini skirt kat arfa. Tihihihi..

Banyak pengajaran aku dapat dari cubaan menjahit nih.

First, ko kena sistematik.. gather your things, semua kena at one place

Second, kena pandai memahami instruction. aku amek masa nak kat setengah jam nak pahamkan cemana nak buat skirt nih.

Third, Ko kena pandai mengukur.

Fourth, ko kena pandai melukis.

Fifth.... ko kena extra careful.. kalau tak jadi macam nih...


ni kerja anak bertuah - si Aidin Nasri.. aku baru jek on iron nak iron seam, sekali dengar bunyi gunting. toleh belakang..... selamat aku nyer measuring tape. terus kena marah masuk tido.

From this experience, aku kena practice banyak lagi to get the hand coordination right. susah rupanya nak jahit straight line. :P tak pe tak pe.. usaha tangga kejayaan. akan ku cuba lagi, insya Allah..

Arfa girl, just be prepared to be drape with... skirts. :)

No comments: