Monday, December 20, 2010

:: Haji : Madinah Al Munawwarah ::

:: The journey ::

Perjalanan ke Madinah Al Munawarrah mengambil masa lebih kurang 8 jam. Syukur Alhamdulillah, perjalanan sangat smooth, despite air kat toilet habis half way through the journey. Food was okay. I wasn’t being choosy, but I memang hardly habis ‘flight food’.

We arrived in Madinah few minutes before Subuh. A colleague of mine advised me to take wudhu’ before touching down, but then keadaan dalam flight tak mengizinkan. Turun saja dari flight terus rush ke toilet (before it gets crowded) to take wudhu’. Solat subuh secara berjemaah at a corner (they don’t have proper surau like Malaysia).

Our patience was first tested here. A simple immigration procedure took almost 4 hours to clear. Syukur we brought some food as bekal. Terlentok² tertidur sambil duduk dalam queue line kat immigration. Thanks to TM for sponsoring the mat. Ngee! We made use of the mat to the max till the day we depart back to KL.

:: The Hotel ::

After clearing the immigration, we then were transferred to our hotel. On our way to hotel, we were introduced to Jabal Uhud, yang dari jauh dah nampak warnanya kemerah-merahan, bekas simbahan darah para syuhada’. Subhanallah!

Our hotel (Dallah Taibah) dekat dengan Masjid Nabawi, roughly 50m walking. Keluar saja lobi hotel dah boleh nampak dataran masjid, and terus masuk ladies punya area. Alhamdulillah. Dekat jek. First day sampai, we were shown our way to the masjid supaya tak tersesat.

:: Madinah & Masjid Nabawi ::

Masjid Nabawi has developed a lot. The last time I datang, (which is 10 years ago), masjid belum dibesarkan lagi. Masa dulu, antara masjid dengan perkuburan Baqi’ ada jalan. Sekarang antara masjid dengan perkuburan Baqi’ is dataran masjid! Dulu nak masuk Raudhah, pintu Raudhah dekat luar masjid. Sekarang nak masuk Raudhah, it is jauh dalam masjid.

Masjid Nabawi segregates jemaah muslimin dengan muslimat unlike Masjidil Haram. Walaupun masjid dekat, tapi kalau berhajat untuk solat di dalam masjid (untuk Muslimat), u have to make your way to the masjid early (at least an hour before waktu masuk). Masjid Nabawi is carpeted, but not fully. Saf² depan takde carpet, and this Masjid is air conditioned. Saf² depan nih selalu kosong, so take the advantage by bringing your own prayer mat (lebih selesa kalau bawak yang tebal sikit, sebab aircond ducts bawah lantai, sangat sejuk and can cause discomfort to your pinggang).
Untuk jemaah Muslimat, the security untuk masuk ke dalam masjid adalah agak tight. Security guard ada kat setiap pintu untuk check our bags. The guards also jadi macam penunjuk arah, tunjuk kawasan mana yang masih kosong untuk solat. Untuk jemaah Muslimat, phone yang ada camera tak dibenarkan dibawa masuk ke dalam masjid. If you’re caught bringing one, you have to surrender your phone @ counters yang disediakan and claim it when you’re leaving the masjid.

Itu cerita dalam masjid.

Let’s share cerita di sekitar kawasan masjid.

Urusan keluar masuk masjid Nabawi (especially keluar) agak sukar. Sukar in the sense of ‘kepadatan’ manusia. Jalan keluar daripada masjid selalu clogged up dengan Muslimin crowds yang menunggu partner mereka keluar dari kawasan muslimat. Selain tu, the way out selalu constricted dengan peniaga² yang banyak menjual (hampar kain/tolak carts) betul² luar pintu masjid selepas waktu solat. Kalau yang membawa orang tua tuh, kena banyak bersabar and hati².

Sekarang Madinah dah modernized. Pengaruh western in terms of economic sudah mula mempamer wajah. Stall Starbucks dibuka betul² sebelah pintu masuk masjid Nabawi. Not to mention Mothercare, & H&M. On our way to ziarah, (I’m not sure whether the outlets are in Tanah Haram/Halal), I saw McD, Pizza Hut, Subway etc.
Kata ustaz Rosli (mantan imam Negara) yang mengetuai bimbingan agama pakej yang I ambil, tanah Madinah adalah tanah yang termahal di dunia. Saya terfikir, mungkinkah kerana tersemadinya jasad manusia yang paling mulia di sisi Islam di sini? Wallahu’alam.

Ketenangan di bumi Madinah sukar saya gambarkan. Badan saya naik la duduk Madinah. Makan sedap, masjid dekat and hati tenang, formula yang cukup baik untuk menambah berat badan. Boleh kata every lunch and dinner, saya akan melantak desserts yang best². BLISS!

:: Birthday & Raudhah ::

Saya adalah orang yang sangat treasure important dates of my loved ones, especially birthdays. Bila saya macam tuh, saya expect benda yang sama dari my OH. (I know I shouldn’t, but I can’t help it!) Dah 3 tahun saya tak celebrate birthday saya dalam keadaan riang ria. Selalu berduka lara sebab OH commited pada kerja.
Tapi tahun ini, Allah beri saya sesuatu yang cukup istimewa, yang insya Allah, akan saya kenang sampai akhir hayat saya.

21/10/2010 - pakej haji yang saya ambil telah arrangekan satu lawatan ke Raudhah yang akan diketuai oleh Ustazah Hamidah, leader Muslimat pakej kami. Waktu menziarah Raudhah untuk Muslimat telah ditambah, dari sekali sehari ke 3 kali sehari. Ustazah menyusun waktu agar kami cuba menziarah Raudhah pada waktu malam, around 10pm mula berkumpul di lobi hotel.

Berdasarkan pengalaman umrah yang lalu, nak masuk Raudhah bukanlah perkara yang mudah. Dulu saya pergi dengan mak. Mak ibarat sumber kekuatan saya, kali nih saya sendiri ditemani ibu saudara dan nenek yang pastinya aura semangatnya tidak sama dengan ibu sendiri.

Setelah diberi taklimat, kami bergerak ke masjid dengan harapan mahu masuk ke dalam Raudhah dan bersolat serta berdoa kepadaNya. Untuk musim haji, jemaah Muslimat disusun mengikut ‘region’ untuk masuk ke dalam Raudhah. South East Asia, China, Pakistan, India, Arab etc semuanya diasing²kan mengikut region untuk masuk ke dalam Raudhah. Kami diarah queue untuk masuk. Sementara menunggu giliran masuk, Ustazah menyarankan agar kami melaksanakan solat sunat hajat agar segalanya dipermudahkan oleh Allah.

Setelah menunggu lebih kurang half an hour, our turn masuk ke dalam Raudhah pun sampai. Saya dan nenek mendapat ruang solat yang agak sempit. Dapat menunaikan solat sunat sebanyak 4 rakaat. Usai solat, ustazah memanggil saya & nenek ke hadapan Raudhah untuk kawasan solat yang lebih selesa. Syukur yang tidak terkira, pada malam saya berusia 30 tahun, saya diberi keizinan olehNya untuk bersolat di Raudhah sebanyak 6 rakaat, sesuatu yang tidak pernah saya fikir akan saya dapat sepanjang hidup saya. Terima kasih Ya Rabb! Tears dropped tanda syukur. Cumanya sekarang, dari kawasan Raudhah (Muslimat side) dah tak nampak makam Nabi.

Dan sebagai belated birthday treat, OH brought me to KFC the very next day for dinner. KFC pun KFC la……

:: Ziarah Sekitar Madinah ::

Kami dibawa ziarah di sekitar Madinah to learn more about the history of Islam.
Among the places that we visited was Saqifah Bani Sa’idah, tempat di mana Saidina Abu Bakar As Siddiq dilantik menjadi khalifah selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Kawasan ni macam satu garden kecik, a green garden in a desert. Ustaz kata, once masuk jek dalam taman nih, u can feel the difference. Rasa sejuk dan nyaman, and subhanallah! It’s so true! Masuk jek dalam garden nih, sejuk jek rasa, though sebelum masuk tadi rasa agak panas.

Kami juga dibawa melawat Jabal Uhud, ziarah makam para syuhada’ yang shahid dan ziarah masjid para sahabat Nabi. Sepanjang ziarah, kami diperkenalkan dengan sejarah kawasan-kawasan yang dilawat yang membuatkan diri rasa terlalu kerdil dari aspek keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT. Macamana kita nak menghadap Pencipta kita di akhirat nanti dengan keimanan yang terlalu sedikit????? Astaghfirullah..

:: Ziarah Wada’ dan Selamat Tinggal Madinah ::

29/10/2010 - we were scheduled to leave Madinah for Makkah, after Subuh. Selepas solat subuh, me, OH and nenek menziarah makam Rasulullah untuk mengucapkan selamat tinggal. Perasaan sangat² bercampur baur. Rasa sedih, sayu, pilu semua ada. Memang meleleh² air mata, memohon agar ziarah ini bukanlah ziarah yang terakhir untuk diri ini. Moga diberi umur yang panjang, rezeki yang halal, kesihatan yang baik dan kelapangan masa untuk kembali ke bumi yang penuh dengan ketenangan ini dengan keluarga tercinta.

Dan perjalanan ke Makkah Al Mukarramah pun bermula dengan linangan air mata. Labbaikallahummalabayk!


2 comments:

Iryani Noor said...

alhamdulillah, the best birthday ever kn =p...
baca n3 ne rasa mcm sayu sgt.. mcm dipanggil2 je utk ke sana..

aishah zaharin said...

yani - yup. akak pun sampai sekarang still terbayang2 jek tanah suci