Thursday, August 30, 2012

Dalam Kemeriahan Syawal..

Hari nih dah masuk 11 Syawal. Sana-sini meriah dengan open houses & jamuan raya. Alhamdulillah, ambil ini sebagai kesempatan untuk mengeratkan kembali silaturrahim antara sahabat. Insya Allah.

Dalam kemeriahan sambut hari raya, ada jugak antara sahabat kita yang sedang bersiap sedia untuk menjadi tetamuNya. Bila Syawal berakhir, maknanya akan bermulalah penerbangan KT01 untuk para jemaah haji berangkat ke tanah suci. Yang pergi awal nih, kemungkinan besar akan melaksanakan haji tamattu'. Yang flight hujung-hujung mungkin buat haji ifrad. Apapun kaedah, semoga para jemaah akan diberi kesabaran dan kekuatan untuk mengharungi apa jua cabaran di tanah suci.

Saya berhajat untuk kongsikan ips-tips dan publish list of things to bring untuk para jemaah, khususnya untuk para Muslimat. Harapnya perkongsian saya nanti dapat beri sedikit manfaat. Saya tidak cukup ilmu untuk berkongsi soal jawab agama, jadi saya rasa lebih baik saya kongsikan panduan-panduan praktikal based on pengalaman lalu.

So, para bakal jemaah haji, ambillah peluang Aidilfitri ini untuk bermaaf-maafan sesama insan. Biarlah keberangkatan ke tanah suci dimulakan dengan hati dan diri yang bersih dari dosa. Perbanyakkan solat taubat dan hajat, mohonlah kepadaNya agar dipermudahkan urusan dan dikurnia haji yang mabrur.

Rindunya saya untuk ke tanah suci lagi. Besarlah harapan andai ada bakal jemaah yang membaca, selitkanlah sebait doa untuk saya agar dikurnia kebaikan dunia akhirat & dijemput lagi menjadi tetamuNya.

Wassalam.


No comments: