Tuesday, December 28, 2010

:: Hajj : Makkah Al Mukarramah (Part 1) ::

:: Hajj : The journey to Makkah begins ::

Perjalanan dari Madinah ke Makkah mengambil masa lenih kurang 7 jam. Di awal perjalanan, air mata saya tidak henti mengalir. Sedih meninggalkan bumi yang penuh ketenangan, bumi yang di dalamnya tersemadi jasad manusia yang paling mulia di sisi Allah SWT. Sayu terkenang anak².

“Ya Allah, janganlah kau jadikan ziarah ini ziarah yang terakhir buat diriku ya Allah!!”

Kami berhenti seketika di Bir Ali, tempat bermiqat dari Madinah.

Bir Ali sudah cantik. Teratur dan tersusun. Mengambil kesempatan untuk solat sunat dan terus niat berihram di sini. Saya mahu ibadah haji saya dimulakan dengan penuh sempurna. Itu hajat saya.

Syukur Alhamdulillah, perjalanan kami dipermudahkan. Tidak sesat, bas pun ok, driver bas pun ok. Halfway, kami stop di “R&R” untuk solat jamak bagi zohor & asar as well as isi perut sikit. R&R di Madinah nih bukan macam R&R di Malaysia. Sempoi jek R&R dia. Macam pekan koboi. :)

Lepas solat etc, we continue our journey to Makkah. Before masuk ke kota Makkah, kami kena stop dulu dekat satu check point for pilgrimage. Di checkpoint ini, semua jemaah diberi ‘hadiah’ oleh kerajaan arab Saudi. Dapatla roti, biskut, air zamzam, susu, air kotak etc. semua tuh buat bekal dalam perjalanan menuju ke kota Makkah.
Almost 7 hours, kami mula menyusur masuk ke kota Makkah. Perasaan yang bercampur baur. Masuk ke kota Makkah, kami diguide untuk membaca doa masuk ke kota Makkah. Head to hotel. Masa sampai hotel dah almost maghrib. Ustaz menyarankan agar kami solat dulu di hotel, rehat sebentar sebab malam tu kami semua akan dibawa ke Masjidil Haram untuk menunaikan umrah wajib kami dan membebaskan diri dari larangan ihram.

:: Hajj : Umrah Wajib ::

Around 10pm, we gathered at hotel lobby. Badan pun dah refresh after 7 hours journey. Ustaz Rosli (Mantan Imam Negara) lead the group to Masjidil Haram. Masa di sini, we were divided into smaller groups bagi memudahkan mutawif membawa kami di dalam masjid.

Alhamdulillah, umrah wajib saya dan suami dipermudahkan. Tawaf dengan tenang, saie pun ok. Cuma keadaan di Bukit Safa agak sesak dan memerlukan sedikit kekuatan fizikal untuk mengharung manusia. Maybe sebab Bukit Safa adalah tempat permulaan saie. Mungkin jemaah yang mengambil masa yang agak panjang di situ menyebabkan kesesakan berlaku.

We settled our umrah at almost 12midnight. Syukur. Balik hotel, we all singgah satu kedai makan just beside the place we stayed to enjoy the Murtabak Sindhi – murtabak yang dibakar dengan inti telur + daun kucai, dimakan dengan cili hijau yang besar² (macam cili hidup/merah). No kuah.

:: The Hotel ::

Sebelum bertolak ke Madinah lagi, Ustaz Harun (Rayhar’s MD) dah brief kepada bakal jemaah kemungkinan² yang akan ditempuh semasa di Madinah, Mekah, Arafah & Mina. Briefing tu banyak membantu we all prepare ourselves di sana. Ustaz kata, once sampai Mekah, the level of comfort akan jatuh merudum compared to Madinah. And yep, pertama kali menjejak kaki masuk ke hotel, saya dan suami memperingatkan diri untuk banyak bersabar. Hotel yang akan kami duduk selama sebulan ini pretty small. Takde wardrobe utk simpan baju, and we’re living out of the suitcase. Tapi Alhamdulillah, as days progressed we get more comfortable and make the best out of the limitation.
For readers info, kerajaan arab Saudi memang ada standard keluasan bilik yang perlu dipenuhi oleh semua company. So, memandangkan musim haji nih adalah musim yang terover super peak, the room size gets smaller compared to umrah.

Our hotel dengan masjid tak jauh. Roughly 250m door to door. Tapi nak sampai dalam masjid tuh adalah 500m jugak jalan. We estimate that dalam satu hari kami jalan lebih kurang 4km. Our hotel dekat area Bukit Marwah, dekat dengan masjid Kucing. I didn’t get any chance to pray kat masjid Kucing, husband adala few times. Dia pergi masjid kucing masa I tengah demam, and dia dah terlambat nak sampai ke Masjidil Haram.

:: Makan & Sahabat Lama ::

Ada masanya, saya dan suami saje nak mencari benda lain untuk dimakan selain yang diprovide oleh caterer, 3 kali sehari. Selalunya, kalau nak makan yang bet sket, kena pergi dekat As-Safwa towers sebab dekat situ jek yang ada kedai makan melayu. Dekat situ la dapat lepas gian makan roti canai (3 riyal) dengan teh tarik.

One night, lepas isyak, OH and me pun menapak la pegi as-safwa tower. I terus book seat, while OH pegi beli food. Sekali ada satu mamat melayu datang sebelah Tanya, whether seat kosong ke tak. Dengan muka poyosssss, I cakap ada. Sekali terus pusing balik kepala, sambil piker, apsal mamat nih muka sikit punya familiar daaa. Amek beberapa second memikir, and skali laaaaa – Azlan Aeis Fadhilah aka alan! He was my unimate la dulu kat UTM. Owh goodness! Sikit punya jauh nak jumpa balik. The last time I met him I believe was in year 2002 or 2003. Gila lama! Sempat la borak², update pasal life. Dia keja kat Mekah dah nak dekat 2 tahun. Rezeki kan dapat keja di tanah suci? Everyday dapat solat kat Masjidil Haram, and every year dapat pergi buat haji. Syukur.

Sempat la dia bawak OH and I pegi makan nasi arab. Layan! As well as men’tapau’kan samosa arab & kebab yang sangat fantastic pada tekak kitorang yang agak ke-malaysia-an nih. :)

:: Aidin & EBM ::


Siapa yang follow blog & facebook saya, pasti akan tahu keluh kesah saya semasa nak pergi haji, especially on Aidin yang masih fully breastfeed. Saya pening kepala memikir cemana nak hantar susu aidin dari tanah suci, as stok yang saya tinggalkan cuma mampu bertahan 0.5 month saje.

Di Madinah & Mekah, saya memang continue pumping as advised by doctor to ensure susu tak kering & mensus tak datang. Agak mencabar la jugak. Bila dah pump susu, OH akan tolong packkan dan simpan dalam fridge yang ada dalam bilik. Sampai at one point, fridge tuh penuh & we terpaksa tumpang bilik org lain untuk simpan susu.

Di Madinah, OH puas usaha nak hantar susu ke KL through courier. Tapi mengecewakan. Satu pun tak boleh deliver EBM. Adeh. Cemana nih. Last² angkut jek susu dari Madinah ke Mekah. Dalam masa yang sama, mula melaksanakan solat hajat dan memanjatkan doa kepada Allah agar penyusuan Aidin dipermudahkanNya.

Di Mekah, masih continue dengan solat hajat. Selang beberapa hari, bila balik dari masjid selesai solat Isyak, ustaz Rosli announced that Hj Harun (MD Rayhar’s Travel) akan balik ke KL the very next day. I pandang OH, OH pandang I. mungkinkah doa kami telah dimakbulkanNya? OH kejar Hj Harun and explained our problems dengan harapan dia boleh bantu kami bawa balik susu Aidin ke KL.

Alhamdulillah, he agreed to help us. Syukur ya Allah kerana mendengar doa kami. Malam tuh, OH rush pergi pharmacy and cari dry iced packs. Kat Mekah tak jumpa dry ice yang macam org jual aiskrim tu pakai, so we have to opt for the ones yang jual dekat pharmacy.

Susu aidin (amounting more or less 300 oz) selamat tiba di KLIA. Aunty tolong picked up dekat airport and bring back to KL. Syukur sangat² penyusuan badan Aidin tidak terganggu and that stock cukup sampai I balik KL after Hajj.
Both of us sangat ‘terkesan’ dengan peristiwa ini. We learned that doa yang sungguh² tuh didengar oleh Allah. Usaha sahaja tak cukup, kalau kita tak memohon dariNya kerana Dialah yang menentukan perjalanan hidup kita.
Subhanallah!

To be continued…


13 comments:

dila~noor said...

salam..kak!!keciknye dunia ni..azlan tu,or abang lan is my husbands roomate during his working day kt kl..n happen to be dia kawin dgn my officemate (my husband and i yg jd matchmakernye,,hehehe)
ktrg kawin,dpt 1st baby n insyAllah 2nd baby pun same thn jgk..heheh

masyAllah..rs nak nangis bc psl akak pump kt sane..sy nak tnye jugak,cmne stock utk aidin..rupenye akak still teruskan pump kt sane yea..

alhamdulillah..sumenye cantik Allah aturkan utk akak..membuatkan sy rs takde alasan utk saya tak BF my next baby..

yatie chomeyl said...

i cried after reading about you and your hubby's effort in providing the EBM for you baby. thanks for sharing this nice story..:)

aishah zaharin said...

dilla - la, lan tuh kawan hubby dilla ke? he's such a nice guy kan? kawan yang sangat baik and akak banyak belajar pasal hidup dengan dia.

pasal susu tu kan dilla, akak pun tatau la dari mana datangnya semangat terus pam tuh. cuma yang akak ingat, akak ada doa mintak penyusuan aidin dipermudahkan. kadang2 tuh ada jugak dtg masa give up, tapi husband kuatkan semangat.

yatie - moga setiap titik susu yang kita kasi pada anak kita akan jadi perisai neraka masa akhirat nanti. AMIN!

Anonymous said...

assalam aishah..

found your blog from Ibu Adam's a.k.a Undomesticwifey. You KT bape ek pegi? I assumed you went with a package?

According to Rina, you came back earlier than me. If I'm not mistaken, you came back probably a week or 2 weeks earlier kot.

Apa pun, alhamdulillaahh semua pekerjaan dimudahkan. Tenang sungguh di sana kan... :)

raja noraini said...

Alhamdulillah, Allah permudahkan segala perjalanan hajj n penyusuan Aidin. Cant wait to read ur next entry.

dila~noor said...

haah..abg lan mmg baik sgt.
he's full of motivation!

die ade kt mesia ni rsnye,last week die ade call my husband..

can't wait to see ur next entry..srnknye dpt g hj muda2 ni..

lady lavender said...

jnspiring me too much utk ke tanah suci dlm usia muda & very impressing about your EBM. Tak semua org boleh buat.

suret said...

alhamdulillah...seronoknya dengar cerita aishah..berkobar2 nak kumpul duit supaya dapat pergi haji muda2..rasanya kita sebaya jer

Nurul Ulfa said...

MasyaAllah...SubahanaAllah..Alhamdullilah..Inspiring..Thank You for sharing

aishah zaharin said...

concretelilac - i KT 39. pergi dengan pakej Rayhar. u?

kak raja - alhamdulillah. everything goes well. insya Allah, when time permits, i'll continue writing my hajj experience.

dila - tau dia ada kat mesia. tak berkesempatan lagi nak calling²

lady lavender - i cuma buat apa yang mampu jek. ada masa rasa give up jugak. maklumla kita nih pun manusia biasa.

suret - alhamdulillah, diberi peluang olehNya untuk jadi tetamuNya di usia muda. terima kasih to family yang banyak support saya.

ulfa - sharing is caring. :) you're most welcome!

UmmiY said...

very inspiring entry. rasa bergenang air mata baca.. keep on writing ok? best dpt pergi haji usia muda kan? and tambah2 lagi anak masih menyusu pun, tapi cekal hati teruskan. tahniah utk u and husband.. :)

if it's possible, since bila u dah daftar haji eh dpt pegi tahun ni?

Muslimah Perth said...

We learned that doa yang sungguh² tuh didengar oleh Allah. Usaha sahaja tak cukup, kalau kita tak memohon dariNya kerana Dialah yang menentukan perjalanan hidup kita.
Subhanallah. Tersentuh dgn ayat ni...

Semangat rasa dgr cite u. I always wanted to go tapi takut rindu anak. And now, i can tell my husband that aishah pergi tinggalkan 3 anak (one is a baby and BF lagi). And after fully BF two kids, knowing how hard it is to pump, etc i cannot imagine how hard it is for you to BF kat sana, and sampai susu kat mesia. cukup and tak terkesan. subhanallah. masyaAllah.

Doakan kami pun dapat ke sana juga nanti, insyaAllah.

aishah zaharin said...

dwimaya - i daftar haji 2008/2009. tapi OH dah daftar in the year 2002. masa 2009 dah dapat panggilan menunggu, but i was pregnant then, so he declined. daftar saje haji, tak kira la berapa lama harus menunggu, sebab jemputan sebenar datang dari Yang Maha Esa.

sheri - owh sheri, i cried almost everyday before pergi haji, normally when i was alone memikir hal nak tinggalkan anak². i've never been apart from them, surely i'm gonna miss them loads!

but i guess, Allah has made it easy for me. alhamdulillah. my mom especially has been very supportive that she told me, "just GO!"

on BF issue - when my gynae asked me (after i came back from hajj), how is it going with my aidin's bf and i told her my share. she just simply said, "see! it's divine intervention!"

i doakan u and husband, or better, u and whole family dapat sampai ke sana menjadi tetamuNya. amin!