Friday, May 20, 2011

:: talam bermuka² ::

jiwa sungguhla tiada di sini. like, seriously. mood kerja pun sudah hilang beterbangan bersama angin bayu. chewwaaahhh. ayat tak boleh blah. takpe, yang penting aku jujur. *erk, tetiba.

jujur nih subjective kan? dah 30 eh, nak masuk 31 tahun hidup, macam2 perangai manusia dah aku jumpa. ada yang serius baik gila, dia tak cakap pun, aku jadi segan (and i'm referring to my ex roomate masa kat utm first year. she was so nice, that even what she did cukup untuk buat you rasa you are faaaarrrrrrr from even good, not to mention perfect), ada yang perangai lebih kurang jek macam aku, ada yang hipokrit (owh, nih sungguh gua menyampah), ada yang suka over². macam² peel. tapi yang penting, takde orang yang nak mengaku dia jahat dan tak betul depan orang. betul tak?

kenapa yek, manusia suka talam dua muka? depan kita baik gila (tak la baik, tapi cukup baik untuk bawak bercakap the least), tapi belakang cakap macam²? kenapa manusia bila berdepan ngan boss, cakap baik saja, tapi belakang perghhhhh sebatu komplen boleh dengar? kenapa kita tak mampu untuk cakap saja apa yang benar, dan apa yang salah? kenapa takut nak cakap jek apa yang ada dalam hati dari ko buat dosa kat belakang? *emo kan ai tetiba?

can't we just all be jujur to ourselves?

sekian, tazkirah hari jumaat.


4 comments:

Unknown said...

mungkin org rasa bila jujur tu orang akan nampak cacat cela dalam diri dia..

sabar la kak..

ramai orang camtu..

as long as you're true to your heart cukup kan..

aishah zaharin said...

mast - just sometimes wonder, awat la manusia susah bebeno nak cakap yang betul?

WAK said...

salam.

+ve n -ve ada di mana-mana.namun kita semua manusia.sentiasa doakan mereka semua (samada org yg xsuka kita/org yg kita x suka) boleh menjadi baik/lebih baik.

Eija said...

setuju sesgt..bila aku dah pndh cawangan nih blh npk the real people...mmg masing2 bertalam2 muka tuh...sgt meluat aku menengokkan...