Wednesday, October 12, 2011

Anak Bertanya, Ibu Bapa Menjawab

pernah tak korang terpikir apa tujuan kita hidup?

kalaulah matlamat hidup tu cukup jelas, pasti dan pasti, kita akan sedaya upaya mengawal tingkah laku, zahir dan batin, agar tidak melewati barang sesaat perasaan atau naluri yang tidak diredhai-Nya. terjagalah mulut dari mengumpat, terpeliharalah aurat dari terdedah,

bila dah menjadi ibu bapa, tertanggung di bahu tanggungjawab mendidik anak-anak. anak-anak, especially in their curious years, can and will ask you questions. pernah tak korang trap in a situation when the question is somehow rather beyond answerable?

i came a across a blog that blogged (apa da tatabahasaku) about "Pertanyaan Anak Tentang Tuhan yang Patut Anda Jawab dengan Benar Sebagai Orang Tua". Link entry asal boleh klik sini -----> Khalid Abdullah

so, kat sini, i try to translate apa yang i faham dari article tuh okay?


Q1 : Tuhan tu apa?

the right answer : Tuhan itu Pencipta kita, Pencipta langit, bumi, laut, air, binatang, daddy, mommy, atuk, wan, etc

Q2 : Tuhan tu rupa macamana?

the wrong answer : Tuhan tu macam nih, macam tuh, etc

the right answer : Sayang anak mommy, adik tahukan rupa bentuk sungai, batu, kucing, kambing,..semuanya.. nah, bentuk Tuhan itu tidak sama dengan apa pun yang pernah adik lihat. Sebut saja bentuk apa pun, bentuk Tuhan itu tidak sama dengan apa yang akan adik sebutkan.

Ucapkan dengan menatap mata anak sambil tersenyum manis

[Dia] Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri pasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasangan-pasangan [pula], dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

(Q.S. Asy-Syura:11)


Q3 : Tuhan tu dekat mana?


the wrong answer : Nak, Tuhan itu ada di atas..di langit..atau di surga atau di Arsy or Nak, Tuhan itu ada di mana-mana

Jawapan seperti ini menyesatkan logika anak kerana di luar angkasa tidak ada arah mata angin atas-bawah-kiri-kanan-depan-belakang. Lalu jika Tuhan ada di langit, apakah di bumi Tuhan tidak ada? Jika dikatakan di syurga, bererti syurga lebih besar daripada Tuhan. dikhuatiri anak merasakan prinsip Allahu Akbar itu bohong?

kalau dikatakan Tuhan berada di mana-mana, takut anak akan automatik fikir Tuhan itu banyak dan terbahagi-bahagi, seperti para freemason atau politeis Yunani Kuno.

the right answer : Nak, Tuhan itu dekat dengan kita. Tuhan itu selalu ada di hati setiap orang yang soleh, termasuk di hati kamu, sayang. Jadi, Tuhan selalu ada bersamamu di mana pun kamu berada

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat.
Q.S. Al-Baqarah (2) : 186)


Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada.
(Q.S. Al-Hadiid: 4)


Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah.
(Q.S. Al-Baqarah (2) : 115)



Q4 : Kenapa kita kena sembah Allah?


the wrong answer : Kerana kalau adik tidak menyembah Allah, adik akan dimasukkan ke neraka. Kalau adik menyembah Allah, adik akan dimasukkan ke syurga

Jawapan seperti ini akan membentuk paradigma (pola pikir) pamrih (i couldn't translate this is Malay) dalam beribadah kepada Tuhan, bahkan menjadi benih syirik halus (khafi). Hal ini juga yang menyebabkan banyak orang menjadi ateis karena menurut akal mereka:

“Masak sama Tuhan kayak dagang aja! Yang namanya Tuhan itu berarti butuh penyembahan! Tuhan kayak anak kecil aja, kalau diturutin maunya, surga; kalau gak diturutin, neraka!!“ (i couldn't translate this either, but this is to explain how it could lead to syirik)

Orang yang menyembah syurga, ia mendambakan kenikmatannya, bukan mengharap Penciptanya. Orang yang menyembah neraka, ia takut kepada neraka, bukan takut kepada Penciptanya.
(Syaikh Abdul Qadir al-Jailani)

the right answer : Nak, kita menyembah Allah sebagai wujud bersyukur kerana Allah telah memberikan banyak kebaikan dan kemudahan buat kita. Contohnya, adik sekarang boleh bernafas menghirup udara bebas, FREE OF CHARGE! Di sungai banyak ikan yang bisa kita pancing untuk makan, atau untuk dijadikan ikan hias di akuarium.

Semua untuk kesenangan kita.

Kalau adik tidak menyembah Allah, adik yang rugi, bukan Allah. Misalnya, kalau adik tak dengar cakap teacher dekat sekolah, adik sendiri yang rugi, adik yang tak pandai. Teachers won't lose anything, they'll still be teachers, though you don't want to follow.

Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya [tidak memerlukan sesuatu] dari semesta alam.
Q.S. Al-Ankabut: 6)



Dalam usaha mendidik anak-anak, katakanlah kepada mereka:-

"Adik mulai sekarang harus belajar cintakan Allah, lebih daripada cintakan mommy and daddy, ok?!"

"Why Mommy?"

"Sebab, one day, mommy and daddy akan mati. but Allah don't! Kalau adik cintakan Allah lebih daripada mommy and daddy, bila mommy and daddy dah mati, adik tak sunyi sebab Allah sentiasa ada dengan adik"

"Nanti, Allah juga akan mendatangkan orang-orang baik yang sayang dengan Adik just like how we love you. They can be your uncles, aunties, friends, teachers"

"And from now on, adik pun kena rajin belajar mengaji AlQuran, biar pandai. Mengaji Quran tu bermakna kita bercakap dengan Allah"

* Kesalahan ibu bapa muslim masa kini adalah lebih menitikberatkan pencapaian English, Math or even music classes. Mereka bangga kalau si anak sudah menguasai English or very good in Math. Tetapi, tidak prihatin atau tidak sedih kalau anak-anaknya belum mengenal huruf-huruf hijaiyyah..huruf-huruf yang menghantarkan anak-anak juga orang tuanya pada keredhaan dan kasih sayang Tuhan di dunia dan di akhirat.

I'm not a good mom (yet), but i surely want the best for my kids di dunia dan akhirat. This should be a good start!

sumber : www.khalidabdullah.com

2 comments:

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

tenks sha..very good info..seringkali terperangkap dengan soklan2 mencengkam dr fatihah.. at least skrg ada idea yg bernas utk memberikan jwpn yg tepat..

WAK said...

salam.

menceritakan sesuatu dalam hidup kita (ex : di dalam blog) bukan berniat untuk kita nyatakan kita ini bagus or stok bagus.... Bahkan ada pula yang kata "ala...macam le bagus sangat" atau "cakap berapi-api,tapi anak/family huru-hara" dan... macam-macam lagi.

1.Kita menceritakan sesuatu itu,agar orang lain juga mampu membuat cerita mereka masing-masing.Moga perkongsian mendatangkan menafaat-dengan izinNya.

2.Hidayah adalah milik mutlak Allah.Kita ajak sesuatu perkara yang baik (dakwah) adalah dituntut,lebih-lebih lagi pada zaman sekarang.Bila sebut dakwah n politik..ramai org trauma berbanding kalau kita sebut AF,AG,AH....Mengapa ek?

sorry..kalau keluar tajuk...

:)