Tuesday, February 7, 2012

Pesan Abah

I seldom talk about this old chap of mine, publicly.

Being the only daughter, he definitely hold a special place in my heart.

He's my hero. my superhero. he's there when you needed him the most. he's there giving you the loudest advice that snaps you and makes you look to real life, realistically.

there is one of his advice that i always remember...
"Kalau nak berjaya, jangan sekali-kali kau buang mak dari hidup."

itu prinsip abah.

sepanjang arwah wan hidup, memang aku tak pernah dengar abah tinggi suara dengan arwah wan. kalau pun ada yang abah tak berkenan, abah senyapkan saja. abah memang anak yang baik. mungkin dengan berkat itu, abah ada pada kedudukan dia sekarang.

perjalanan hidup abah penuh kesukaran. abah student yang bright. lepas LCE, abah dapat offer pergi MCKK. bayangkan anak kampung dapat masuk MCKK? tapi abah tolak. abah amek offer RMC. abah kata, sebab masuk RMC dapat elaun. masuk MCKK tak dapat. mana abah nak mampu.

pergi RMC pun sorang-sorang. abah kata, masa masuk tuh, abah rasa inferior. sebab abah sorang jek anak penoreh getah. orang lain semua anak orang kaya-kaya.

tapi, abah cakap, bila abah emerge as one of the top student kat RMC, all the inferior faded away. he's there because he deserve it.

but he messed up with his economy paper masa HSC, terus abah tak apply pegi overseas. he ended up in UTM, buat degree.

he worked really hard to provide a better living for us. he quits JKR, risking his career, buat business sendiri. alhamdulillah, rezeki was his. alhamdulillah, aku & adik-adik dapat hidup dalam keadaan cukup selesa. syukur.

bila aku reflect balik, aku tak rasa aku ada pada tahap abah. jauh benar rasa.

and worst is, i never thank him dengan seikhlas-ikhlasnya for what he has done for me.

1 comment:

Asiah Abd Jalil said...

Your father ex-RMC? Really? Saya pulak yang excited!

Ayah saya pun Old Putera, dia batch 1972. 4 of my siblings are also OP.