Tuesday, April 8, 2014

Pelajaran dari Anak Kecil : Komunikasi Berkesan

Cuba tengok tajuk. Kelas kan? :) Yes, memang high class punya tajuk, setinggi pengajaran yang saya dapat dari tajuk tu. 

Cerita dia macam ni..

Aidin turns 4 years old, officially. 

And meneruskan tradisi macam Afiq and Adib, we slowly kenalkan dia dengan basic AlQuran, which is Muqaddam. 

Sementara husband masih di KL, Afiq dengan Adib mengaji ngan daddy dia, while I take Aidin.

Knowing myself, aku ni memang kurang sabar. Mengajar anak-anak, kalau ikut sejarah Afiq & Adib dulu memang meleleh-leleh air mata budak berdua tu. Memang takde rasa kesian.

So, Aidin ni, dah 2-3 round dah mengaji ngan aku. As stated above, dia pun sama la macam abang-abang dia. Kena tempias marah.

Last Sunday, aku panggil dia..

Mommy : Didin, amek Muqaddam. Kita mengaji.

dan-dan dia reply

Aidin : Mommy jangan marah baca alif, ba, ta.

And kesan daripada apa dia cakap tu, aku memang control temper aku mengajar dia. Start baca Muqaddam dengan cerita kenapa kena pandai baca Muqaddam. 

Aku cakap kat dia, kalau pandai baca Muqaddam, nanti masuk syurga. Dekat syurga ada banyak toy. Ada Hero Factory, ada Ninjago, ada macam-macam. Semua Didin boleh amek. 

Pergh. Penangan Aidin ni boleh tahan. Makin pandai reason out.

Kita tengok Arfa esok macamana.

#pasrah

Pengajaran aku dapat hari ni : cakap dengan jelas apa kau nak. Itu namanya KOMUNIKASI BERKESAN

No comments: