Monday, August 22, 2011

:: Puasa Dulu vs Puasa Sekarang ::

hari nih, kita break sekejap dari entry 30 hari. entah pasal, masa pagi, on the way pegi keja, teringat kisah lama-lama.

bulan puasa nih kan selalunya kita associatekan dengan cerita dahulu kala, kenangan-kenangan manis masa muda remaja kanak-kanak riang ria. beza benar rasa bila dah meningkat usia sambut ramadhan.

masa kecik² dulu, bulan puasa tuh rasa lamaaaaaaa sangat. sebulan woo tak leh makan siang. kalau time sahur tuh, saya dan adik akan minum bergelen-gelen air masak sampai nak masuk waktu subuh sebab takut haus. hahaha. hebat hokay minum berteguk² tak berenti. lepas tuh, abah pulak saiko tak kasi makan kacang, sebab abah kata,"makanlah kacang time sahur, nanti kang haus puasa." tak bley blah betul la. and ideology abah tuh melekat kuat dalam kepala otak sampai la dah beranak 4 ini. :D

pastuh, masa kecik-kecik dulu, nak menunggu time bukak posa lamanya la rasa. layan jek la tv3 tengok cerita rumah kedai yang sinonim dengan bulan posa. melepek² la depan tv tunggu time bukak. time bukak posa, abah beli makanan dari bazaar banyak gila. bersusun dari hujung ke hujung, agaknya meriah melayan karenah anak-anak posa. kuih wajib beli (sampai sekarang!) is tepung pelita. pastu tiap² hari kena buat kuih cekodok, tak kira la letak bilis ke udang (biasanya udang lebih mendapat sambutan). kalau abah ada rezeki lebih, masa tuh merasa la bukak posa kat hotel. masa tuh serius berbaloi bawak tuan rumah nih sebab masa tuh konsep makan adalah makan sehingga tak leh masuk. segala jenis dessert aku belasah. :D

lepas jek bukak posa, mula la sesi main mercun ngan bunga api kat luar rumah. feel wooo. hilang penat posa time siang-siang. abah pulak rajin melayan bab-bab nih. bliss!

lepas tuh kalau kat sekolah, dok tukar-tukar kad raya. meriah gila. kad raya gambar katun-katun adalah favourite. bukan sikit-sikit hokay kad raya yang dapat, berpuluh² keping. masa tuh feeling macam artis² gitu. :P

tapi semua tuh makin lama makin hilang dari hidup. takdenye dah aku melantak selagi perut boleh terima. makin lama makin sikit kau makan, sebabnya kalau terover makan, perut rasa tak best. minum time sahur tuh masih bergelen-gelen gak la minum sebab aidin masih breastfeeding lagi, takut tak cukup susu.

bunga api dan mercun pun dah tak layan. yang beli tahun lepas pun tak habis, sebab aku tak larat nak melayan anak-anak aku main bunga api. kesian diorang kan, pelita pun tak kenal.

kad raya lagi la makin pupus. kalau tahun lepas ada gak la aku dapat sekeping dua dari member opis lama, tahun nih langsung ILEK. aku rasa one day budaya ni akan pupus gak la dek teknologi canggih manggih sekarang.

rindunya aku time puasa masa bebudak², time yang aku tak yah pikir apa nak masak..



No comments: