Sunday, September 25, 2011

Tips Haji 2 : Keperluan Semasa Wukuf

dapat satu request dari successlight yang minta tips keperluan yang perlu dibawa semasa wukuf. so, saya pun menggodek-godek buku nota yang saya bawa masa haji tahun lepas. alhamdulillah, senarai 'to bring' masih ada dalam buku.

kalau nak packing, saya akan buat satu list yang konsep dia macam mind mapping. haha.

meh la saya share..

Clothing
1. Baju 3 hari persalinan (untuk nafar awwal)
2. Jubah (khusus untuk toilet) - 1 pasang (so takde masalah baju kotor untuk solat)
3. disposable panties & pakaian dalaman (macam tak manis pulak nak tulis b*a)
4. telekung - 2 sets (satu pakai, satu spare)
5. tudung - 2 pasang
6. towel - kecik pun cukup
7. kain batik (sangat perlu untuk tukar baju di dalam khemah)
8. socks (satu untuk solat dan satu lagi untuk dipakai semasa pergi melontar)
9. sto-ngan (sarung tangan)
10. selipar untuk pergi toilet
11. comfortable shoes untuk digunakan semasa pergi melontar

Ibadah
1. sejadah nipis
2. buku rujukan
3. tikar
4. bahan bacaan seperti surah yassin, ayat manzil,quran (saya beli quran yang kecik semasa di Mekah. ada satu jemaah yang sama khemah dengan saya bawa tafsir, which i think lebih mudah. cari saiz yang kecik tapi tulisan dia tidaklah terlalu kecik bagi memudahkan pembacaan. semasa di mina, sangat banyak masa terluang. boleh dimanfaatkan dengan membaca alquran)
5. set tahalul (gunting kecik)
6. buku nota & pen (bergantung kepada pakej, macam travel agent saya (Rayhar Travels) ada arrange forum perdana pada hari yang akhir, so boleh jugak diguna untuk ambil nota)
7. PALING PENTING - senarai doa yang hendak kita pohon supaya teratur, tidak tertinggal. hari arafah, bukan senang nak dapat, mungkin seumur hidup sekali. so jangan la kita persiakan.

Toiletries
1. berus gigi
2. ubat gigi
3. sabun mandi
4. wet tissues (cari yang tidak ada perfume, dekat mekah ada jual)
5. cotton balls (untuk menghalang 'cecair' keluar dari faraj dalam usaha memelihara wudhu'. rujuk ustazah untuk penerangan lanjut)

Melontar
1. beg plastik kecik-kecik (1 beg plastik bagi setiap jamrah yang diisi dengan 7 biji batu + 1 extra batu) tujuan buat macam ni adalah untuk memudahkan lontaran dan mengelakkan berlakunya penyakit was-was semasa melontar.
2. botol berisi air (digunakan untuk basuh/rendam batu semasa mengutip bagi mengenalpasti samada itu adalah batu, najis unta atau tanah keras).

Others
1. spec (glasses) spare untuk yang rabun macam saya
2. handphone (untuk memudahkan perhubungan dengan suami/isteri)
3. charger
4. extension wire
5. hanger
6. tali
7. plastik hitam yang besar (untuk bungkus beg sekiranya hujan semasa wukuf/di mina. sebab dekat kawasan khemah, drainage system tak sedalam dekat malaysia, ada kemungkinan banjir. masa saya pergi last year hujan)
8. lencana TH, pakej, maktab
9. sanitary pad
10. air
11. food
12. spray bottle yang diisi dengan air mutlak, bagi memudahkan proses 'renew' wudhu' khususnya muslimat sebab tandas dan paip adalah sangat terhad)

Medicines

1. ubat-ubat common - batuk, demam, selsema
2. ubat-ubat khusus - bagi mereka yanga da personal prescription
3. minyak angin/minyak panas/minyak urut (sebab bagi yang kurang biasa berjalan jauh, ibadah melontar mungkin sedikit sebanyak akan buat kita rasa cramp kaki, sebab perlu berjalan almost 5 km (total) setiap kali melontar)
4. mosquito repellant - beli type spray untuk penggunaan di arafah. beli satu share ramai-ramai. jangan buat silap macam saya pegi beli jenis tampal, bila cabut tak pasal kena dam sebab bulu roma tercabut.
5. bantal kecil (macam bantal baby, in fact saya bawa bantal anak saya jek) - untuk sedikit keselesaan semasa tidur khususnya di Mina.

Kewangan
bawak duit bukan untuk shopping, tapi untuk beribadat. mungkin semasa hari melontar, kita tidak berkemampuan untuk melaksanakannya, so terpaksa upah orang untuk buatkan. roughly, estimate untuk last year;
a. melontar - 100 riyal/sekali
b. upah tolak wheelchair - 150 riyal/sekali

bagi yang tidak mengambil kemudahan pakej semasa hari wukuf & di mina, maybe perlu bawa gelas untuk minum. (sila semak keperluan dengan pakej masing-masing samada kemudahan sedemikian disediakan oleh maktab atau tidak)

* please take note, kebiasaannya kerajaan arab saudi tak benarkan wheel chair dibawa ke kawasan melontar.

untuk kaum Muslimin (lelaki), tak perlulah bawa sikat dan minyak rambut sebab dalam ihram plus mungkin ada yang berhajat nak botak kepala)

harapnya ini dapat membantu.

1 comment:

successlight said...

Salam Aishah

Thank you very much for the infos on logistic for Hajj :) Very very useful information indeed

Jazakalla khair and till next time