Wednesday, May 6, 2009

:: Ku Mohon Kekuatan dan Kecekalan Hati ::



hati diamuk sayu.

dada diasak sebak.

jiwa diruntun rindu.

Ya Allah, Ya Rahim,

ku pohon keampunan-Mu Ya Rabbi,

berikanlah ku setinggi kekuatan dan kecekalan hati.

aku terlalu rindu pada amin fahmi.

amin

ps - sangat rindu.......

10 comments:

:: kay dora :: said...

sahabatku aishah... bersabarlah. ingatlah bahawa arwah amin fahmi selamat sejahtera di sana. sabar ye sha... *hugs*

aishah zaharin said...

thanx kay.

sha rindu sangat dia kay.

ntah napa ntah. rindu sangat. sambil buat report sambil bergenang air mata.

aishah zaharin said...

thanx kay.

sha rindu sangat dia kay.

ntah napa ntah. rindu sangat. sambil buat report sambil bergenang air mata.

SMH said...

orang ckp, bila kita teringat atau rindu pd mereka yg dah tiada,tandanya mereka pun teringatkan kita.sdkh kan al-fatihah,itu je yg dpt kita kirim kan dari sini...

aishah zaharin said...

yep hatta. thank you for the reminder.

Asiah Abd Jalil said...

Secebis kisah buat renungan. Ada seorang ibu di zaman Rasulullah SAW, beliau dianugerahkan Allah dengan 4 orang anak lelaki. Tiap-tiap kali Rasulullah menyeru panggilan jihad, si ibu akan menghantar seorang anak lelakinya. Dan setiap kali selepas perang, beliau akan dimaklumkan bahawa anaknya itu syahid, tak dapat dibawa pulang, sekadar dimaqamkan di medan perang.

Si ibu tidak pernah menangis. Bahkan bila seruan jihad tiba lagi, beliau menghantar anak lelaki keduanya pula. Dan yang kedua juga gugur syahid. Tapi si ibu tetap tak menangis. Dihantar lagi anak lelaki ketiga, juga gugur syahid, tetap si ibu tidak menangis. Bila tiba seruan jihad seterusnya, si ibu menghantar anak lelaki bongsunya. Juga gugur syahid. Ketika itu baru si ibu menangis teresak-esak.

Lalu ditanya orang, "Kenapa baru kali ini menangis?" Si ibu menjawab, "Aku menangis bukan kerana hilangnya semua anakku. Tetapi aku menangis kerana selepas ini tiada lagi anak lelaki yang boleh kuhantar ke medan jihad!"

Apalah yang hendak disedihkan bila kita pasti bahawa anak kita matinya dalam keadaan baik, confirm dijaga malaikat, confirm dijamin syurga. Allah lebih tahu. Kalau anak membesar depan mata kita, kemudian mati kerana menagih dadah, atau mati dibunuh orang, atau mati sakit kanser, atau mati accident, tentulah kesedihan kita waktu tu nanti berlipat kali ganda lagi. Waktu tu belum tentu terjamin tempatnya di syurga, dah besar, kena timbang dulu amal perbuatannya kiri dan kanan. Allah Maha Mengetahui, sebab tu mungkin Allah ambil dia lebih awal, sebab Allah nak jamin syurga untuknya.

Saya ada kenal seorang ibu ni, anak dia umur 2 tahun mati dilanggar bas sekolah, depan rumah, depan mata sendiri. Tubuh badan budak tu hancur, melekat-lekat daging atas jalan tar. Sampai gila si ibu, terpaksa jalani rawatan psychiatry. Masa tu baru terasa, "Kan bagus kalau anak dia mati masa lahir, daripada mati tragis macam tu..."

Itulah kita manusia. Kadang-kadang kita mudah dipesong syaitan, untuk mempersoalkan itu ini tentang qadha' dan qadar Allah. Saya doakan Kak Aishah tabah. Tentu sekali sedihnya teramat, sebab bukan senang Kak Aishah nak conceive naturally. Allah bagi seketika nikmat mengandung dengan mudah, tapi Allah tarik balik nikmat tu, tentu ada hikmahnya...

(maaf andai terlajak bicara...)

mama ranggi said...

akak bawa bersabar kkkkk....doa banyak2 k kak...

aishah zaharin said...

asiah,
tidak sekali mempersoalkan qadha dan qadar. sekadar sarat rindu yang teramat pada anak yang pernah dikandung yang tidak kedengaran tangisnya.
rindu yang terpendam, tiada tempat untuk diluah. ada masa harus diluah dengan kata agar emosi terjaga. saya tidak melolong meminta anak dihidupkan semula. cuma saya pohon diberi kekuatan untuk menjadi lebih tabah.
terima kasih berkongsi cerita. insya Allah, semoga membantu mengumpul ketabahan yang amat² saya perlukan.

aishah zaharin said...

ida - thank you

Jue Fauzi said...

kuatkan semangat ok.Insyaallah I doakan ada pengganti Amin soon.Though takkan dapat ganti tempat dia dihati you, at least kegembiraan diberi pada you and family.