Wednesday, March 3, 2010

:: keluarga hari ini ::

of late, kita banyak dengar cerita pasal pasangan suami isteri bercerai. and yesterday, i came accross an interview with a marriage counselor yang menyatakan banyak pasangan bercerai disebabkan oleh isu remeh, i.e. ketidakfahaman sesama pasangan mengenai kerjaya, pasangan tak beli makanan, etc.

isu itu memang remeh. tapi pada pandangan peribadi aku la, setiap isu remeh itu tetap isu, yang kalau berlanjutan memang boleh jadi parah. accumulated residue can form an island. itu perumpamaan mudah. sikit demi sikit isu remeh ini terkumpul, lama-lama pasangan yang tidak berpuas hati mungkin merasakan dirinya tidak penting lagi, lantas mencari jalan keluar, mencari sinar bahagia di tempat lain. apatah lagi, kalau pasangan yang tidak berpuas hati tu dah banyak menabur bakti dan jasa kepada keluarga.

saranan kaunselor tuh, kembali ke tunas agama. pegang dengan teguh peranan masing-masing sebagai suami dan isteri agar tidak tergugat institusi kekeluargaan. tunas agama tidakkan luput dek zaman, lantas alasan-alasan seperti kesibukan kerjaya tidak wajar dijadikan alas dalam setiap pertelingkahan.

apsal tetiba aku blog pasal benda macam gini? this is my concern dengan institusi keluarga sekarang. kalau ini perkara-perkara remeh macam gini tidak dipandang serius oleh masyarakat, in the future, macamana la agaknya?

sekarang, setiap pasangan berkahwin diwajibkan untuk menghadiri kursus pra-perkahwinan. bakal pengantin dicurah dengan 1001 ilmu dan asas kekeluargaan. perhaps, silibus juga perlu dicheck semula. maybe perlu masukkan satu topik khas on 'how to communicate?'. sekurang-kurangnya boleh jadi panduan kepada pasangan dalam mengemudi rumahtangga.

Allah dah jadikan lelaki sebagai pemimpin dan wanita sebagai yang dipimpin. lelaki harus tegas tapi lembut dalam berbicara. ibarat menarik tepung, tidak bertabur. wanita dijadikan olehNya bersifat lembut tetapi cekal menghadapi dunia.

wallahu'alam.