Thursday, September 4, 2008

:: experiences fasting abroad ::

di pagi yang mulia ini.. kumenyusun sepuluh jari.. memohon ampun dan maaf.. (apsal tetiba kuar lagu raya lak nih?) pose pun baru nak masuk 4 hari.. dah ingat raya..

so anyway, today i'll continue where i stopped yesterday - pasal pose.. kali nih aku nak share dengan all of you my experiences fasting abroad during SUMMER in the year 2003 in sydney, australia..

FYI, aku kawen in may 2003, 31.. lepas tuh aku perabihkan cuti annual aku before aku proceed dengan unpaid leave for a year to further studies dengan my newly wed husband.. so, tahun tuh aku kena puasa jauh dari family.. first time pose that far, terus kena time summer.. mang aii...... boleh tahan mencabau!

masa tuh, aku nyer kelas semuanya malam.. nak lagi best dari sebelum maghrib bawak ke isyak (6 - 9 pm) time summer, days are longer, that means subuh cepat.. as a result sahur starts at around 3 am, and bukak pose will be at around 8.15pm.. summer kat sana boleh tahan terik dia.. kering..

aku nih stock kena bangun sahur.. tarak larat kalau tarak makan sket.. so boleh kata everyday aku akan bangun sahur, though ada gak 2-3 occassion aku ngan husband terlajak sahur.. since kelas aku banyak malam, and sampai hall pun (i was staying in malaysia hall sydney) nak dekat kul 10, we will only have our proper buka pose at around that time.. selalunya, kitorang bukak pose makan chocolate & kurma / yoghurt.. apa yang dapat la.. nasib aku baik, kelas aku boleh tahan ramai muslims.. ada lebih kurang dalam 6 org.. kat sana mana la nak dengar azan nak tau bila masuk waktu magrib.. so, masa dalam kelas, kalau dah ada sorang muslim tarik kuar chocolate n makan, makanya yang lain akan follow set.. cam kelakar gak la sbb satu² bunyi wrapper chocolate kena koyak.. pastu masa time break ada gakla hulur2 biskut share, tapi aku tak amik sbb bila tgk ada sekali tuh flavour bacon.. aku waswas so tak makan.. ye la mazhab lain², so maybe lain aa caranya kan.. dalam kelas tuh, aku sorang jek pompuan muslim, lagi senang la diorang target aku tunggu aku bukak chocolate..

proper meal bukak pose will only be in at around 10pm, sebab it took quite sometime to reach hall.. nak tunggu van uni, anta balik kat john street, jalan sket before betul2 sampai hall.. sampai hall, abg sam (cook kat hall) dah packkan food kitorang dalam container yang kitorang tinggalkan.. reheat nasi, baru makan.. bila dah makan relax dulu, pastu baru solat isyak and tarawikh.. bayangkan la dah kul bapa masa tuh? perut still kenyang, so definitely payah sket mau tido..

bulan pose during summer mmg kitorang tukar time tido.. we'll wait for sahur at around 3, perform subuh prayer, then baru zzzzz.. bulan pose that time dah nak approach our final exam period.. mencabar gakla.. tapi nasib aku baik takde la terkena bukak pose dalam exam hall macam some of my friends.. sedih siut bukak pose minum air masak ngan makan gula², exam punya hal..

dalam masa sama, kat hall ada jugak students² yang amik peluang meniaga.. bayangkan la hall tuh bukan besau sangat, tapi ada hati gak meniaga abc.. tapi teringin nye pasal rembat gak sekali.. hahaha.. sedap makan abc tgh² summer..

tu la serba sikit cerita pose aku kat negara orang.. makan simple jek.. tak semewah dok kat mesia.. kalau kat mesia nih, dishes dari hujung ke hujung meja.. tarawikh pun bila time takde kelas buat kat hall ramai².. budak² masters will take turns untuk jadi imam, sebab masa zaman aku, bebudak masters, alhamdulillah, bolehlah dibuat pemimpin..

ada gak cerita kelakar time tarawikh ni, ada la sorang pakcik tuh siap tepuk bahu imam sebelum start solat, cakap "jangan baca panjang² sangat yek.." heh.. aku ingat kalau ada sorang budak tuh jadi imam - his name is izzatdin anyway, sure express gila tarawikh.. husband penah kena gak.. and time dia kena tuh, jemaah ramai betul sebab weekend.. hehe..

kalau kenang² balik, seronok rasa.. experience dia lain dr yang lain.. pose kat sana buat aku lebih appreciate suasana kat mesia.. kita kat sini senang betul nak dapat delicious halal food, anywhere, everywhere.. tapi kat sana tak leh pilih² sgt.. makanla seadanya..

kay la.. sebelum aku menerawang lagi jauh.. baik aku end kan post nih.. selamat pose everyone!

No comments: